misspepper

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2011

Schäferns "utveckling"

Av Maggan - 27 augusti 2011 23:00

Det finns många saker som stör mig. Men en utav de saker som jag faktiskt kan gå och reta upp mig på är schäferns utveckling. Eller utveckling och utveckling. Vill man förstöra en ras så har dom (domare och uppfödare) lyckats bra.

För i dagsläget så är de flesta utställningsschäfrar s.k räkryggar. Jag tycker att det ser FRUKTANSVÄRT ut!

En hund som ser ut att ha en spänd båge över ryggen, en väldig sluttning från mitten av ryggen och sedan ha väldigt konstiga vinklar på bakbenen.

Att denna avel får fortsätta, är ta mig fan en skam för hela rasen och dess utställningsförespråkare.

Det kan inte finnas EN normal människa som på fullaste allvar kan säga att detta är normalt och att hundarna inte har problem.

Jag blir riktigt skitförbannad när jag ser hur aveln har förstört en fin brukshund...




 

Och nej, det är inte att de bara har ställt bakbenen längre bak som gör att de får den där lutningen på ryggen.


Om man jämför hur en schäfer såg ut i början på dess historia, var rasstandarden låååååångt ifrån dagens ideal.



Tack o lov finns det några som vill bevara det sunda i schäfern. Det är ni som ska ha en stor guldstjärna. För utan er så är schäfern som polishund snart ett minne blott.

     


Lite fakta och filmer kommer här.


http://www.schäferhunden.se/rakryggad-schafer.html


Schäferns evolution under 110 år

http://www.youtube.com/watch?v=ReX9YNj8Su0


En liten utställningsfilm på en räkrygg

http://www.youtube.com/watch?v=n1KTXqSxv2Y&feature=related


Alla bilderna som jag har lagt upp på bloggen är hittad på google.se, jag äger ingen rättighet till någon utav dom.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 11 januari 2015 16:41

Jag måste vara en av de sämsta på att blogga. Kanske beror det på det faktum att jag faktiskt försöker leva mitt liv, under den tid jag lever. :) Men iaf, julen har passerat likaså nyår. Här sitter vi i starten på 2015 och försöker kisa in i framti...

Av Maggan - 7 november 2014 22:06

Man kan lugnt säga att jag är rätt så dålig på att hålla bloggen uppdaterad. Men ibland kommer det några små vindar av kreativitet och då sitter jag här igen.   Lite tankar och funderingar som ligger i min hjärna. Dels var det det ang en blogg ...

Av Maggan - 23 mars 2013 11:06

Det finns många saker som jag kan bli så sinnesjukt less på, exempelvis när människor är korkad. Nä nu menar jag inte korkad som den där blonda tjejen i filmen som går på FB när hon ska gissa hur långt tid det tar att åka 80 miles om man åker 80 mph....

Av Maggan - 15 mars 2013 13:52

Idag är en sådan dag. Men jag tänker hålla mig från svordommarna och bara krasst konstatera att min lilla Ruby inte får komma till Sverige. Känns surt och riktigt riktigt tråkigt, för jag tror att den lilla hunden hade passat in alldeles utmärkt här ...

Av Maggan - 14 mars 2013 18:01

Det går en video på FB när Jeff Gordon kör runt med en bilförsäljare.  Rolig att titta på. Men jag tycker faktiskt att den här är rätt så rolig också. ...

Ovido - Quiz & Flashcards