misspepper

Alla inlägg under november 2014

Av Maggan - 7 november 2014 22:06

Man kan lugnt säga att jag är rätt så dålig på att hålla bloggen uppdaterad.

Men ibland kommer det några små vindar av kreativitet och då sitter jag här igen.


Lite tankar och funderingar som ligger i min hjärna. Dels var det det ang en blogg jag läste av Mårten Andersson, ni vet han med Soober krogen. Iaf så hade han skrivit ett inlägg där kontentav var att vi i Sverige har skapat en värld av egoister.

Och jag kan bara hålla med om allt han skrev.

För i min hjärna så finns det många orsaker till att detta händer. Om det är sant eller inte, ja det är upp till var och en att ta ställning till. Men här är några orsaker enligt mig.


1) När jag gick i skolan och betygen skulle delas ut så jämfördes man med alla andra och det fanns bara ett visst antal 5'or, 4 or osv. Så var du sämre än toppeleverna, ja då fick du betyg därefter. Det behövde iof inte betyda att du var dum i huvudet. Bara det att det fanns andra som var bättre än dig.

Men om jag inte är helt ute och cyklar, så jämförs man inte längre. Utan det är individuellt satta betyg, plus att du som elev har stor möjlighet att påverka din skolgång med devisen "Frihet under ansvar".

Jag må vara korkad, men jag förstår inte hur detta kan vara bra för "OSS" känslan. Utan vi fostrar "JAG" individer.


2) Dagens dags-/kvällstidningar....

Här har vi en hel industri som vill en sak, sälja lösnummer och att överleva internets intåg.

Hur gör man det då? Jo man försöker bl.a få fram de mest "smaskiga" bilderna. Men då det är dyrt att ha många fotografer anställd, ger man gemene man istället en möjlighet att skicka in sina bidrag för att EVENTUELLT vinna pengar på just sin bild. Låter ju jätte bra att Svenssons kan få lite extra klirr i kassan.

Resultat: Människor som stannar på olyckor, men inte för att hjälpa till utan för att fotografera. Där bilderna antingen skickas in till tidningar eller läggs upp på sociala medier för att få så många klick eller likes som möjligt.


3) Dagens ungdom verkar ha ett stort behov av att synas. Vart detta behov kommer ifrån kan man fråga sig. Är det föräldrar som är för upptagen med sitt, att de missar sina barn? Eller är det skolan som har för lite resurser för att kunna ge uppmärksamhet till eleverna på lektionerna?
Ett sätt att få uppmärksamhet verkar dock vara att deltaga i någon dokusåpa. Efter att ha visat upp sig på bästa sändningstid, blir dom berömd med möjlighet att tjäna de där pengarna som ger dem status.

Tragiskt enligt mig.


Som sagt, detta är bara några av mina små funderingar och om det finns någon sanning i dem eller inte. Ja det är upp var och en att avgöra.

Skapa flashcards