misspepper

Direktlänk till inlägg 9 mars 2013

Feminist- javisst!

Av Maggan - 9 mars 2013 10:54

Igår var det som vi alla vet den internationella kvinnodagen. Och ett tu tre, förvandlades Facebook till ett överflöd av små pluttig-nuttiga statusuppdateringar, där karlar pussade, kramade och älskade sina kära flickvänner/sambos osv. Jätte gulligt. Verkligen. OM det hade varit alla hjärtans dag.


Personligen hade jag önskat att det manliga könet hade valt att flytta fokus åt ett  l i t e t   annat håll och tänkt på hur ojämställt det faktiskt är i världen och Sverige 2013.


Visst, vi kvinnor har sluppit ut från husets fyra väggar, vi har rösträtt, vi får arbeta inom det militära, herre gud det finns ju t.o.m kvinnor som kör timmer ute i skogarna. Men tyvärr finns det fortfarande ett tänk som verkar sitta som ett järngrepp i det svenska folkhemmet.

Nej det är inte bara männens fel att det är så. Vi kvinnor/tjejer bidrar i allra högsta grad till att denna kvarvara från forntiden lever kvar.


Vi gör oss själva till objekt. Med en mentalitet som säger att vi är värdelös såvidare vi inte har en man vid vår sida. Jag vet inte hur många jag känner som är deprimerade och känner att livet suger så hårt för att de är singel. Det är lite "Buhu-vad-synd-det-är-om-mig" syndrom som retar mig till vansinne. Vafan, ja ni lever som singlar, men ni lever inte ensam. För många av er har fått barn och ni verkar inte förstå att ni fortsätter att pränta in i nästa generation att kvinnor kan INGENTING utan en man.... Sluta vara ett sådant förbannat våp och börja tänk som en karl! Börja ge er beröm för vad ni gör, ta för er av livet och se till att göra något bra av den tid som vi har. Sitt inte och vänta på att drömprinsen ska komma och räddar er från den grå vardagen. Färga den själv!



Sedan kan vi alltid lägga en liten tanke på vad det är för typ av bilder som florerar på ex FB som ger mest "likes"?

Jo bilder av halvnakna kvinnor som visar upp sina "förmågor". Kvinnor som exempelvis ålar sig som på motorcyklar och på bilar i små tygbitar som skulle kunna kallas bikinis. Dessa bilder ger många likes och kommentarer från det manliga könet (uppenbarligen) och ingen verkar reagera.


Naturligtvis fattar jag, kvinnokroppen är snyggare att titta på än den manliga....men likt förbannat ger det ett synsätt som är fel i min mening.


För allvarligt, HUR många gånger ser inte DU bilder på Facebook där dina kvinnliga vänner lägger upp bilder där de försöker se så sexig och oemotståndlig ut som möjligt? Ni vet, bilder tagna lite snett uppifrån, där de tittar under lugg och putar med munnen för att försöka få till Angelina Jolie's läppar. Helst ska de ha på sig någon liten sexig outfit också, som pricken över i'et, för att ni ska gå i taket och ge henne så många komplimanger och tummar upp som möjligt. Hon i sin tur får en egotripp och vill naturligtvis inte vara sämre nästa gång och spiralen har börjat.

Grattis Sverige och grattis alla kvinnor. Nu har vi något att slå oss för bröstet med. (ironi).



Ska vi sedan gå ut i arbetslivet och titta, så har vi inte kommit så långt där heller. Enligt Statistiska Centralbyrån får kvinnor i genomsnitt 17% mindre i plånboken än vad deras manliga kollegor får. För att ge ett litet exempel, för varje 1000-lapp som vi kvinnor tjänar, så får den manliga kollegan 1170. Är jag feminist för att tycka att det är fel? Isf ställer jag mig gladeligen i det feministiska facket, för nog kan man kräva att vi ska ha samma lön för samma arbete. Jag menar, vi har ju alla fått samma utbildning, varför ska det helt plötsligt bli skillnad i lönekuvertet?


Tyvärr kommer ingenting att ändras.

För ni män är fortfarande för fega att ställa er i feminist hörnet och kräva ändring.

Det närmaste "protest" som är i ropet just nu, är väl ingångslönerna för sjuksköterskor. Där har de krävt en ingångslön på 24000 kr, men som sagt, det är ett kvinnodominerande yrke så nej... det ser mörkt ut för en sådan ändring.


Ja jag skulle kunna skriva lite till av det som ligger och gnager i hjärnan, men det får räcka för den här gången.


Eller nej, jag ska ska skicka med en liten filmlänk som jag tycker samanfattar hur Sverige ser ut idag.


 
 
Ingen bild

Jenny

9 mars 2013 18:09

Bra skrivet Maggan!
Är du på Hälsohuset nåt nu??

Maggan

9 mars 2013 22:45

Tack.
Nä, det går lite tungt på den fronten. Måste antingen få motivation, ta fram motivation eller få någon att hjälpa till med motivationen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 11 januari 2015 16:41

Jag måste vara en av de sämsta på att blogga. Kanske beror det på det faktum att jag faktiskt försöker leva mitt liv, under den tid jag lever. :) Men iaf, julen har passerat likaså nyår. Här sitter vi i starten på 2015 och försöker kisa in i framti...

Av Maggan - 7 november 2014 22:06

Man kan lugnt säga att jag är rätt så dålig på att hålla bloggen uppdaterad. Men ibland kommer det några små vindar av kreativitet och då sitter jag här igen.   Lite tankar och funderingar som ligger i min hjärna. Dels var det det ang en blogg ...

Av Maggan - 23 mars 2013 11:06

Det finns många saker som jag kan bli så sinnesjukt less på, exempelvis när människor är korkad. Nä nu menar jag inte korkad som den där blonda tjejen i filmen som går på FB när hon ska gissa hur långt tid det tar att åka 80 miles om man åker 80 mph....

Av Maggan - 15 mars 2013 13:52

Idag är en sådan dag. Men jag tänker hålla mig från svordommarna och bara krasst konstatera att min lilla Ruby inte får komma till Sverige. Känns surt och riktigt riktigt tråkigt, för jag tror att den lilla hunden hade passat in alldeles utmärkt här ...

Av Maggan - 14 mars 2013 18:01

Det går en video på FB när Jeff Gordon kör runt med en bilförsäljare.  Rolig att titta på. Men jag tycker faktiskt att den här är rätt så rolig också. ...

Ovido - Quiz & Flashcards