misspepper

Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Maggan - 10 augusti 2011 00:37

Under många år har jag funderat på hur vissa människor har fått sitt körkort. Flingpaket, lotteri, någon kusin gjorde provet, ja det är några av de förslag jag har kommit på.

För på vissa bilister verkar det helt osannolikt att de faktiskt har läst en teoribok, än mindre gått på någon körskola.


En liten grej som hände idag utmed vägen var att jag kom och körde (fullastad dvs ca 60 ton) på en 70 väg. Längre fram, ca 120 m framför mig på en busshållplats står en buss blinkar till höger. Jag hinner tänka att "Må du stå still där nu då". Men se icke.

Blink, blink och så svänger han ut i vägen. Jag börjar bromsa, tydligen så upptäckte denna busschaufför att han hade någonting hängande på sidan av bussen. Nämligen en backspegel. För han viker in på vägrenen igen, precis innan jag kom och dundrade förbi. Ja det var en han - var nämligen tvungen att kolla när jag passerade.


Men jag blir alltid lika faschinerad över människors beteende i trafiken. Eller rättare sagt, förvånad över vissa kategorier människor.

Vi har:

"Vi som inte måste kolla backspegeln". Dessa personer har noll koll på vad som händer bakomför deras egen rygg.


"Vi som måste använda hela vägbanan vid omkörning". Dvs de personer som inte kan göra en omkörning utan att först svänga över i andra körfältets vägren. Detta trots att jag har gå ut på min vägren och därmed lämnat ett hav med plats.


"Vi som tycker att alla andra ska visa hänsyn men skiter i det själv" Ja här talar rubriken sitt tydliga språk.


"Vi som tycker att hastigheten ALLTID är för snabb". Dessa personer (oftast gamlingar) verkar ha någon inbyggd rädsla för farter. Men köra bil måste dom. Så för att göra det hela "säkert" ligger dom alltid 10 km under den tillåtna hastigheten på vägen.


Ja sen finns det ju en uppsjö av kategorier ute på vägen. Men dessa är de jag kommer på så här på rak arm.

Ovido - Quiz & Flashcards