misspepper

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2011

Fyllde tills det blev fullt... och sen small det.

Av Maggan - 5 augusti 2011 07:17

Det var länge sedan som jag var så trött som igår. När jag la mig i sängen och tittade upp mot klockan i taket så stod den på 20:10. Vaknade imorse vid 06:30.

Men allt har väl sin förklaring.

Det har varit en väldigt psykiskt utmattande vecka. Många utropstecken som har blivit frågetecken. Att jag dessutom skulle få äran att fylla på syre i vårat släp som har stått på verkstad i 2½ vecka gjorde ju inte den mentala anstormningen mindre.


Det var riktigt nervöst eftersom killen som ringde och sa att jag skulle fara och hämta släpet och fylla upp det, säger: "Ja du får ju ta det lite piano...." En stund senare fortsätter han: "Ja ta det jäkligt försiktigt nu när du fyller!"


Ringde senare A för att få lite moralisk motivation när jag hade kopplat på det varma släpet. Även han sa att jag skulle ta det försiktigt och hålla koll på tryckmätaren eftersom den kommer att stiga. Han berättade även att om trycket stiger för kraftigt "Slå av och blås ut fullt i V5 'an".

Det gjorde mig inte ett dugg mindre nervös.

Nu fick jag helt plötsligt en minnesbild ifrån när säkerhetsventilerna gick på fabriken. Shit.


Kommer tillbaka till våran lastningsplats och så står det en bil där och fyller ett annat ämne.

Chauffören H: Känns det skönt att få tillbaka erat släp nu då?

Jag: Absolut. Men nu är jag så nervös över att fylla upp det. Är ju första gången för mig....

Chaufför H: Ja ta det försiktigt.

Jag hinner tänka för mig själv "Ja jag har hört det ett par gånger nu".

Chaufför H: Ja fyll det med 1 ton eller upp till 10%, sen stänger du av och blåser ut via V5'an. Sen när trycket inte stiger längre, när du har stängt V5, då är släpet tillräckligt kallt för att du ska kunna fylla resten utan problem.


Andades helt plötsligt ut och insåg att det där klarar jag ju av.


Chaufför H: Ja jag minns en gång när jag glömde bort mig. Skulle fylla på ett släp som hade stått länge. Fyllde tills det blev fullt... och sen small det. Släpet lättade så här mycket. (Visade mellan tummen och pekfingret ett mått på ca 8 cm). Var ju tur att det inte exploderade helt...


Tack..... nu blev jag inte ett dugg nervös igen.


Kan säga att jag tog det säkra före det osäkra och fyllde till 10%. Sedan stängde jag av. Hade V5'an öppen hela tiden och trycket steg men inte alarmerande. När väl trycket höll sig på en och samma nivå (efter stängning av ventilen) så var volymen inne i släpet på 14%.

Tidsmässigt tog det väl ca 20 minuter att få det tillräckligt kallt.

Själv var jag så nöjd över att jag hade klarat av att göra detta alldeles själv.


Lite så är det väl med huset också. Jag är nervös på hur det kommer att bli. Men jag vet att jag är tillräckligt tjurig för att få ihop det. Sen kommer man in i rutinerna och då går det betydligt lättare.

 
 
Ingen bild

Jimmy

6 augusti 2011 12:13

åtminstone är intressant och varierande på ditt jobb :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 11 januari 2015 16:41

Jag måste vara en av de sämsta på att blogga. Kanske beror det på det faktum att jag faktiskt försöker leva mitt liv, under den tid jag lever. :) Men iaf, julen har passerat likaså nyår. Här sitter vi i starten på 2015 och försöker kisa in i framti...

Av Maggan - 7 november 2014 22:06

Man kan lugnt säga att jag är rätt så dålig på att hålla bloggen uppdaterad. Men ibland kommer det några små vindar av kreativitet och då sitter jag här igen.   Lite tankar och funderingar som ligger i min hjärna. Dels var det det ang en blogg ...

Av Maggan - 23 mars 2013 11:06

Det finns många saker som jag kan bli så sinnesjukt less på, exempelvis när människor är korkad. Nä nu menar jag inte korkad som den där blonda tjejen i filmen som går på FB när hon ska gissa hur långt tid det tar att åka 80 miles om man åker 80 mph....

Av Maggan - 15 mars 2013 13:52

Idag är en sådan dag. Men jag tänker hålla mig från svordommarna och bara krasst konstatera att min lilla Ruby inte får komma till Sverige. Känns surt och riktigt riktigt tråkigt, för jag tror att den lilla hunden hade passat in alldeles utmärkt här ...

Av Maggan - 14 mars 2013 18:01

Det går en video på FB när Jeff Gordon kör runt med en bilförsäljare.  Rolig att titta på. Men jag tycker faktiskt att den här är rätt så rolig också. ...

Ovido - Quiz & Flashcards