misspepper

Alla inlägg den 4 november 2011

Av Maggan - 4 november 2011 23:56

Idag var jag till en läkare för att få klarhet i varför jag har... hmm, hur ska jag förklara det som.... som om jag hade en klump i halsen. En mer målande beskrivning är:

Tänk dig att du håller på att äta mat, men så får du en tugga som av någon anledning är svår att svälja och man tror att man kommer att svälja fel. Behåll den förnimmelsen om hur det känns MEN lägg på två känslor till; att du är påväg att kräkas plus att du får svårare att andas. Då har ni min "klump" i halsen.

Med andra ord, det är inte så jäkla trevligt.


Den här "klumpen" har jag haft i ca 2-3 veckor. Det har inte blivit bättre så det var dags att få det undersökt.


MEN.

Redan när jag ringde och skulle boka en tid så fick jag ju reda på "att en känsla oftast inte är någonting".

Men grattis, redan där var det bestämt att detta inte är ett fysiskt problem.

Iaf, så kom jag dit till bestämd tid och fick träffa en läkare.

Jag försökte berätta att jag har som en klump i halsen och att det inte är hela tiden utan att det kommer som i "attacker". Berättade även om spykänslan och att jag får svårare att andas både in och ut, samtidigt som jag då i stolen fick ett "anfall". Förklarade för honom att när jag kör lastbil så får man ju lite panik över att man får dessa illamående känslor eftersom man inte vill att nått ska hända när man rattar 60 ton.


I.o.m dessa förklaringar så gjorde jag nog bort mig. För helt plötsligt:

Läkare: Är du orolig över någonting eftersom du får panikattacker?

Jag: Nej jag är inte orolig och jag får inte panikattacker!

L: Du är inte nervös över nått?

J: Nej, jag är inte orolig eller nervös och jag har inte panik heller. Däremot när jag får denna illamåendekänsla så blir det riktigt otäckt och man får som en sorts oro eftersom man inte vet vad den beror på.

L: Jaha, så du är inte orolig eller nervös över nått?

J: NEJ.

L: Jaha, hur länge har du haft det här?

J: Ja en två tre veckor.

L: Har nått hänt som gjort att du blir nervös?

J: NEJ, jag är INTE NERVÖS, jag har inget att vara orolig eller nervös över.

L: Nähä.

* kort paus*

L: Jaha, då får vi försöka utreda det fysiska först. .... Innan vi tar itu med det andra....


Jaha, redan där var min "klump i halsen"-känsla en psykisk åkomma. Helt jävla otroligt.


Lite prover togs, bl.a för sköldkörteln. Men läkaren kunde inte låta bli att slänga ut ytterligare en gång:

Ja när jag har patienter som förklarar det som du gör, så har det varit ångest. Men det måste ju du säga om jag frågar...


J: N e j, j a g  h a r   i n t e   å n g e s t. Jag är inte orolig över nått, jag har inga problem eller bekymmer.

L: Nähä, men då får vi se vad provsvaren säger.


Nu har jag fått ett recept på någon jäkla medicin för sura uppstötningar. Jag skulle återkomma om två veckor för att se om det hjälpte eller inte...



***********


Tydligen fick Timrå IK's sportchef Stefan Lindqvist sparken idag. Å jag förstår inte riktigt det resonemanget.

Jag menar, här har vi en sportchef som har fått en budget till sitt förfogande från styrelsen. En väldigt tight budget (med tanke på att spelarbudgeten skulle minskas till iår). Så får Linkan sparken för att HAN inte har hittat topp spelare. Men ibland är det ju så att man får vad man betalar för. Och det går inte att trolla med knäna.


Är det någon som skulle fått sparken, så är det väl styrelsen som har misslyckats med att ge en rimlig budget för spelare om man som förening vill ligga på elitnivå.


Ja det är min åsikt iaf.

Ovido - Quiz & Flashcards