misspepper

Direktlänk till inlägg 5 februari 2011

Polisanmälan

Av Maggan - 5 februari 2011 23:16

Det var en gråmulen lördagmorgon som man vaknade upp till. En sådan där dag som man bara vill glömma på något sätt pga att det var så tråkigt väder ute.

Men likt förbenat klev man upp vid 07:30, satte sig framför datorn, kollade av mailen, tidningar, spelade lite spel och naturligtvis var jag även inne på FB för att kolla lite. Det är en drog det där Facebook. För många år sedan lovade jag mig själv att jag "Aaaaaldrig skulle skaffa Facebook". Jo men tjena, gick ju inte så bra med det "löftet".  

Men men, det är ju tur att man kan ändra sig.


Iaf så han klockan ticka på till en 09:30 innan jag fick igång mig själv så pass att jag klev bort ifrån datorn. Innan jag hade hunnit skrapa rutorna och satt mig i bilen för att fara bort till stallet var hon en bra bit efter 10.

Behöver jag nämna igen att jag var väldigt seg imorse?


In i sadelkammaren för att byta om och hämta utrustningen, in i stallet och ta ut Tineke på gången. Står där och ska precis börja borsta när jag hör Humla skälla på ett annat sätt än vanligt. Går ut för att titta, och vad ser jag om inte två tervueren hundar från Riiby gård. Jag blir så jäkla förbannad på att dom inte har bättre koll på hundarna. Vet inte hur många gånger vi har fått ringt och be dom komma och hämta hem dom. Sedan har jag ett par gånger fått tvärnita med bilen eftersom det kommer en lös hund springande över vägen. Det har varit under alla årstider och under många år. MEN...


Förra gången (i höstas) när jag hade fått tag på den ena (den yngre hunden) så berättade jag för ägarna att om jag skulle få tag på hundarna igen, dvs att de springer lösa utan tillsyn, så skulle jag göra en polisanmälan. Jag gav ägaren även ett tips om att om man inte kunde ha bättre koll på sin hund/hundar så borde man ha de kopplade eller att de får gå i lina.


Men så idag skedde det. Jag ringde och gjorde en polisanmälan för bristande tillsyn. Men vilket pucko till kvinna som tog emot anmälan.... jisses. En bra bit in i samtalet så säger hon; "Ja men om du släpper hunden, springer han inte tillbaka hem då?!" EEh jo, det är klart att den gör det. Men det är ju ca 600-700 m fågelvägen, du tror inte att det är farligt för hunden att springa lös?

"Ja men när jag tittar på kartan så är det ju mitt ute i ingenstans". Men hjälp tänkte jag då, tänk om jag hade kunnat fått prata med den manliga polis som jag ringde till för ngn månad sedan för att få råd. Han hade förstått vad jag menade.


Iaf, efter att polisanmälan var gjord så for jag hem med hunden till Riiby gård och berättade att jag hade gjort en polisanmälan.


Hon såg lite förvånad ut. Men jag tycker inte att det är okey att ens djur ska få springa vind för våg. Jag tycker inte att det är acceptabelt att deras hundar har vallat våra hästar i rastfållan. Vad händer ifall någon av hästarna skulle råka snubbla och göra sig illa; bryta benet eller något sådant? Tror ni att ägaren till hundarna skulle stå för kostnaderna som det skulle medföra? Det tror inte jag iaf.


Det som har stört mig, är att detta har pågått i flera år och trots att man har påpekat problemet till dom så har ingen förändring skett.

Fick t.o.m höra av en granne till P-O, att en dag för några år sedan så stod det en gris på deras tomt och bökade. En gris som tillhörde redan nämnda gård. Hallå!?! En gris! Det känns ju helt normalt eller hur.


Ja vi får väl se vad det hela leder till. Förhoppningsvis inser hon att bättre koll på hundarna är ett måste.



Efter mycket om och men så kom jag tillslut äntligen upp på hästryggen och jag red ut i skogen. Helt otroligt så mycket djurspår det fanns ute idag! Jag såg spår av: älg, hare, räv, ekorre och lodjur. Lodjuret måste ha gått där bara några timmar tidigare. Skit fränt.    


Efter stallet så blev det till att fara hem och fixa lite inför kvällen. Jag och brorsan hade blivit bjudna på middag hemma hos mamma. Jag var smart och tog med mig den lilla "boxen" så vi kunde titta på Timrå matchen efter maten. Å vad förvånad jag blev att Timrå spelade så pass bra som dom gjorde. Men det märktes att när Frölunda gjorde sitt första mål, då började Timrå tappa i tempo. I tredje perioden kändes det som att dom bara hade 2:an i (om man jämför med en 5 växlad bil). Å då blev det farligt typ hela tiden. Men jag ska inte klaga allt för mycket, de vann ju faktiskt och tog tre mycket viktiga pinnar. (Nu ligger vi före Modo i tabellen   )   


Nä nu måste jag gå och sova. Imorgon kommer världens bästa Åsa Fagerhov och ska köra lite hudanalyser tillsammans med mig på några av mina bekanta. Det ska bli så roligt och väldigt intressant. Så nu ska jag gå och få mig min skönhetssömn. Go natt go natt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maggan - 11 januari 2015 16:41

Jag måste vara en av de sämsta på att blogga. Kanske beror det på det faktum att jag faktiskt försöker leva mitt liv, under den tid jag lever. :) Men iaf, julen har passerat likaså nyår. Här sitter vi i starten på 2015 och försöker kisa in i framti...

Av Maggan - 7 november 2014 22:06

Man kan lugnt säga att jag är rätt så dålig på att hålla bloggen uppdaterad. Men ibland kommer det några små vindar av kreativitet och då sitter jag här igen.   Lite tankar och funderingar som ligger i min hjärna. Dels var det det ang en blogg ...

Av Maggan - 23 mars 2013 11:06

Det finns många saker som jag kan bli så sinnesjukt less på, exempelvis när människor är korkad. Nä nu menar jag inte korkad som den där blonda tjejen i filmen som går på FB när hon ska gissa hur långt tid det tar att åka 80 miles om man åker 80 mph....

Av Maggan - 15 mars 2013 13:52

Idag är en sådan dag. Men jag tänker hålla mig från svordommarna och bara krasst konstatera att min lilla Ruby inte får komma till Sverige. Känns surt och riktigt riktigt tråkigt, för jag tror att den lilla hunden hade passat in alldeles utmärkt här ...

Av Maggan - 14 mars 2013 18:01

Det går en video på FB när Jeff Gordon kör runt med en bilförsäljare.  Rolig att titta på. Men jag tycker faktiskt att den här är rätt så rolig också. ...

Ovido - Quiz & Flashcards